Siirry pääsisältöön

Digitaalinen identiteetti

Oppimistehtävä 2

Tracy Le Blanc palvelusta Pexels
Tracy Le Blanc palvelusta Pexels









Kun minua hakee nimelläni Googlen hausta, löytyy ensimmäisenä LinkedIn-profiilini. Seuraava hakuehto ohjaa Facebook-profiiliini. Sen jälkeen suurin osa hakuehtoista vie sellaisten henkilöiden sivuille, jotka ovat jakaneet ottamiani valokuvia mainiten nimeni niiden yhteydessä. Videohausta löytyy kouluaikoina editoimiani ja kuvaamiani videoita tai muita videotöitä, joissa olen ollut mukana.

Minulla ei juuri ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, millaista tietoa minusta on tällä hetkellä löydettävissä. Voin vaikuttaa siihen tulevaisuudessa, kun määrittelen millaisiin palveluihin menen koko nimelläni ja missä käytän jotakin nimimerkkiä. GDPR mahdollistaa sen, että kuka tahansa voi pyytää tietojensa poistoa miltä tahansa sivustolta. Google-hakujen päivittymiseen kuitenkin menee hetki, joten mikäli hakutuloksiin haluaa vaikuttaa, on osattava ennakoida.

Yhteenvetona voisi todeta, että olen sosiaalisen median käyttäjänä tällä hetkellä sivustaseuraaja, joka haaveilee voivansa tarjota enemmän. Oletan, että minusta saa sosiaalisen mediani perusteella asiallisen vaikutelman ja minut voi myös yhdistää media-alaan valo- ja videokuvauksen vuoksi. Instagram-tilini esimerkiksi on kuitenkin yksityinen, samoin kuin Facebook-profiilini on suurimmaksi osaksi muilta kuin kavereilta piilotettu. Koen, että siinä kohtaa, kun ten yritykseni nimissä profiilin tai profiileja sosiaalisen median kanaviin, voin pitää tilit julkisina. Sisällöntarjoana olen kuitenkin tällä hetkellä keskittynyt näyttämään elämääni vain pääosin lähipiirilleni ja vanhoille tutuille. Toiveissani on oppia paremmaksi sosiaalisen median käyttäjäksi. Haluan oppia hyödyntämään sosiaalista mediaa työssäni.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma

Oppimistehtävä 4 Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma Kesärekrytointikampanja Työskentelen myyntitiimin tiimipäällikkönä. Loin kesäksi rekrytointisuunnitelman, jossa hyödynnetään Instagramia ja Duunitoria työntekijöiden hankkimiseksi.  Kohderyhmää ovat myynnistä kiinnostuneet vuonna 2022 18 vuotta täyttävät nuoret sekä 18-25-vuotiaat opiskelijat tai vastavalmistuneet henkilöt. Kesärekrytointikampanjan tarkoituksena on hankkia yritykseen uusia työntekijöitä paikkaamaan vakituisten työntekijöiden kesälomia. Kampanjan myötä työllistyneillä on mahdollisuus jatkaa töissä myös kesän jälkeen. Instagram-tilille jaetaan työyhteisöstä viikoittain materiaalia mm. yhteisistä virkistyjäisistä, myyntikilpailuista ja toimiston arjesta. Työntekijät saavat halutessaan vuorotellen päivittää sosiaalista mediaa, jotta Instagram-tilillä nähdään mahdollisimman vaihtelevaa ja mielenkiintoista sisältöä. Samanaikaisesti kesärekrytointi on auki Duunitorissa. Työnhakijat pääsevät Duunitorin ilmoituksen ...

Itsearviointi

Suoritettuani kurssin tehtävät en koe, että asenteeni tai käyttäytymiseni olisi muuttunut. Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelmastani tuli käyttökelpoinen ja aion tehdä vastaavia suunnitelmia töihin jatkossakin. Kurssilla ei ollut kovin paljoa materiaalia, mutta etsin sosiaalisesta mediasta kertovia artikkeleja netistä ja tutustuin sen hyödyntämiseen itsenäisesti. Tavoitteeni oli oppia hyödyntämään sosiaalista mediaa ja oppia siitä jotain uutta, mutta mielestäni sen saavuttamiseksi olisin odottanut paljon kattavampia materiaaleja kurssin puolesta.