Siirry pääsisältöön

Sosiaalisen median käyttö

Oppimistehtävä 1 



"Sosiaalisen median työkalu tai palvelu, jonka tunnet parhaiten"

Facebook on varmasti jokaisen tuntema sosiaalisen median alusta, jonne voi luoda oman profiilin ja pyytää kaveriksi vaikka kaikki tuttavapiiristään. Yleensä Facebookiin rekisteröidytään omalla nimellä ja kuvalla. Profiilien lisäksi alustalle voi luoda sivuja esimerkiksi yritystä tai yhdistystä varten sekä ryhmiä samanhenkisten ihmisten kohtaamispaikoiksi.

Minulla kyseinen palvelu on ollut käytössä jo vuodesta 2009. Nykyisin selaan sovellusta pääosin myydäkseni tavaraa kirpputoriryhmissä tai lukeakseni ajankohtaisista aiheista julkaistuja postauksia Naistenhuoneelta tai Sijoituskerhosta. Toiset Facebookin vannoutuneemmat käyttäjät saattavat jakaa julkaisuja omalla seinällään. Muut voivat tykätä julkaisusta tai kommentoida niitä.

Arkisessa käytössäni on lisäksi Instagram. Alustalle on helppoa luoda tilejä tiettyjä tarkoituksia varten. Itse jaan yhdelle tileistäni henkilökohtaista elämääni, toiseen kuvia maalauksistani ja piirrustuksistani, kolmas odottaa hetkeä jolloin päätän perustaa yrityksen (nimi on jo valmiiksi varattuna). Instagramiin voi jakaa tarinoita kuvien ja videoiden muodossa. Itse seuraan mieluiten ystäviäni, sukulaisiani ja joitakin sosiaalisen median vaikuttajia, jotka jakavat kanssani samanlaisia arvoja.

Muutama vuosi takaperin loin itselleni LinkedIn-profiilin verkostoituakseni oman alani ammattilaisten kanssa. Siellä voi hakea tarjolla olevia työpaikkoja tai ilmoittaa olevansa avoin uusille töille. LinkedIniin luodaan profiili samoin kuin Facebookiin, mutta itsestä kerrotut tiedot kertovat työkokemuksesta ja osaamisesta. Käyttäjien julkaisut liittyvät pääosin bisnesmaailmaan ja ovat sävyltään muita alustoja selkeästi asiallisempia. LinkedIn-profiili on sellainen, jonka linkkiä monesti kysytään esimerkiksi työhakemuksen yhteydessä.


"Sinulle tuntemattomien sovellusten tai palvelujen mahdollisuudet urallasi"

Twitter on palvelu, jossa käyttäjät voivat julkaista merkkimäärältään lyhyempiä kirjoituksia. Muut käyttäjät voivat kommentoida ja tykätä "twiiteistä" kuten muissakin palveluissa. En ole koskaan käyttänyt kyseistä palvelua, mutta olettaisin sen mahdollistavan yritysmaailman seuraamisen aivan toisella tavalla kuin muissa palveluissa. Twitterissä pääsee muita sosiaalisen median alustoja helpommin lähelle yritysmaailman tunnettuja henkilöitä, mistä voi olla hyötyä omaa uraa suunnitellessa. Olen kuullut, että Twitterissä julkaistaan globaalistikin vaikuttavia ajankohtaisia asioita.


"Esimerkkejä alasi yrityksistä / organisaatioista, jotka käyttävät sosiaalista mediaa tehokkaasti"

Verohallinto on onnistunut hankkimaan Instagram-tililleen yli 40 000 seuraajaa ja julkaisee lähes päivittäin sisältöä hauskuuttaakseen seuraajakuntaansa. Julkaisuissa on huumorin lisäksi myös asiaa ja ne liittyvät aina johonkin ajankohtaiseen. Esimerkiksi syksyllä tilillä muistuteltiin ilmoittamaan tilinumero omaveroon, ettei palautukset mene sivu suun. Verohallinto hyödyntää sosiaalista mediaa tehokkaasti ja kadehditttavan esimerkillisesti.

Sosiaalisen median hyvin omaksunut yritys on myös vaatemerkki RIVA Clothing, joka jakaa Instagram-tilillään postauksia muutaman kerran viikossa niin videoiden kuin kuvienkin muodossa. He kertovat avoimesti yrityksensä arvoista, tuotteiden alkuperästä ja pyytävät usein seuraajilta ja asiakaskunnaltaan toiveita ja mielipiteitä. Tili on kerryttänyt jo yli 12 000 seuraajaa, mikä on mielestäni todella ansiokas määrä lyhyessä ajassa. RIVA Clothing uskaltaa olla aito ja erilainen. Muut vaatemerkit saattavat ohjata asiakkaita ostamaan uusia vaatteita vähintään puolivuosittain muodin muuttuessa, mutta RIVA myy luottovaatteita, jotka kestävät aikaa ja käyttöä.


Pohdinta

Oli mielenkiintoista pohtia, miten eri yritykset ovat osallisena sosiaalisessa mediassa ja mitkä kanavat voisivat olla itselle ne parhaimmat. Sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen vaatii yritykseltä suunnitelmallisuutta, asiakaskuntansa tuntemista ja viihdyttävää sisältöä. Sisällön on ennen kaikkea oltava muutakin kuin mainoksia. Sen on oltava ajankohtaisten aiheiden käsittelyä, kannanottoja, riittävän kohdennettua ja visuaalisesti kunnossa. Uskon, että itselleni luonnollisimpia sosiaalisen median kanavia työelämässä hyödynnettäväksi olisivat Instagram, Facebook ja LinkedIn. Instagram siksi, että siellä asiakkaiden ja seuraajien on mahdollista tutustua yritykseen syvemmin ja oppia yrityksen arjesta sekä kasvaa sen mukana. Facebookiin ihmiset voivat jättää palautetta yrityksestä. LinkedInissä yrityksen on oltava, jotta työntekijät saavat kerrottua missä työskentelevät. Lisäksi näen sen ammattimaisena kohtauspaikkana kaikille bisneselämässä mukana oleville. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma

Oppimistehtävä 4 Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma Kesärekrytointikampanja Työskentelen myyntitiimin tiimipäällikkönä. Loin kesäksi rekrytointisuunnitelman, jossa hyödynnetään Instagramia ja Duunitoria työntekijöiden hankkimiseksi.  Kohderyhmää ovat myynnistä kiinnostuneet vuonna 2022 18 vuotta täyttävät nuoret sekä 18-25-vuotiaat opiskelijat tai vastavalmistuneet henkilöt. Kesärekrytointikampanjan tarkoituksena on hankkia yritykseen uusia työntekijöitä paikkaamaan vakituisten työntekijöiden kesälomia. Kampanjan myötä työllistyneillä on mahdollisuus jatkaa töissä myös kesän jälkeen. Instagram-tilille jaetaan työyhteisöstä viikoittain materiaalia mm. yhteisistä virkistyjäisistä, myyntikilpailuista ja toimiston arjesta. Työntekijät saavat halutessaan vuorotellen päivittää sosiaalista mediaa, jotta Instagram-tilillä nähdään mahdollisimman vaihtelevaa ja mielenkiintoista sisältöä. Samanaikaisesti kesärekrytointi on auki Duunitorissa. Työnhakijat pääsevät Duunitorin ilmoituksen ...

Itsearviointi

Suoritettuani kurssin tehtävät en koe, että asenteeni tai käyttäytymiseni olisi muuttunut. Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelmastani tuli käyttökelpoinen ja aion tehdä vastaavia suunnitelmia töihin jatkossakin. Kurssilla ei ollut kovin paljoa materiaalia, mutta etsin sosiaalisesta mediasta kertovia artikkeleja netistä ja tutustuin sen hyödyntämiseen itsenäisesti. Tavoitteeni oli oppia hyödyntämään sosiaalista mediaa ja oppia siitä jotain uutta, mutta mielestäni sen saavuttamiseksi olisin odottanut paljon kattavampia materiaaleja kurssin puolesta.

Digitaalinen identiteetti

Oppimistehtävä 2 Tracy Le Blanc palvelusta Pexels Kun minua hakee nimelläni Googlen hausta, löytyy ensimmäisenä LinkedIn-profiilini. Seuraava hakuehto ohjaa Facebook-profiiliini. Sen jälkeen suurin osa hakuehtoista vie sellaisten henkilöiden sivuille, jotka ovat jakaneet ottamiani valokuvia mainiten nimeni niiden yhteydessä. Videohausta löytyy kouluaikoina editoimiani ja kuvaamiani videoita tai muita videotöitä, joissa olen ollut mukana. Minulla ei juuri ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, millaista tietoa minusta on tällä hetkellä löydettävissä. Voin vaikuttaa siihen tulevaisuudessa, kun määrittelen millaisiin palveluihin menen koko nimelläni ja missä käytän jotakin nimimerkkiä. GDPR mahdollistaa sen, että kuka tahansa voi pyytää tietojensa poistoa miltä tahansa sivustolta. Google-hakujen päivittymiseen kuitenkin menee hetki, joten mikäli hakutuloksiin haluaa vaikuttaa, on osattava ennakoida. Yhteenvetona voisi todeta, että olen sosiaalisen median käyttäjänä tällä hetkellä sivustaseu...